Životnost baterie se sice odvíjí od zacházení s ní, ale to my tu moc neovlivníme. Maximálně tak tím, že:
1) nabíjecí proces bude probíhat přes originál nabíječku
2) nabíjecí proces bude probíhat v povoleném teplotním rozmezí (viz návod k použití, jinak obecně je ideální pokojová teplota nebo rozmezí cca 15-30°C). Rovněž se doporučuje nechat baterii (v našem případě celou navigaci, bo baterie nejde vyndat) zahřát, pokud před nabíjením byla v mrazu.
3) nebudeme nechávat navigaci zbytečně dlouho připojenou k palubní síti, pokud ji nepoužíváme - jde o to, jak je vyřešen nabíjecí obvod a zda po úplněm nabití baterie se dobíjení vypne nebo je baterie neustále přebíjena. Přebíjení baterii škodí mnohem více, než tzv. paměťový efekt, který je u v současné době používaných li-ion / li-pol baterií zanedbatelný. Na druhou stranu zařízení s lithiovými bateriemi by měla mít kvalitní nabíjecí / napájecí obvody s ochranou právě kvůli vysoké choulostivosti lithiových článků.
4) Čas od času (při intenzivním používání alespoň jednou měsíčně) se doporučuje nechat baterii vybít a pokud možno co nejdříve nabít. Pokud je baterie neustále v nabitém stavu, případně pokud je vybíjena jen malým proudem, časem "zleniví" a ačkoliv napětí je v pořádku, kapacitně při větší zátěží brzy zkolabuje - v UPSkách šly gelovky po dvou letech do háje... existují sice chytré nabíječky, které dokážou podobně zvadlé baterie do určité míry oživit, ale to už jsme zase trochu jinde a běžný uživatel má smůlu
5) Bateriím a lithiovým zvlášť škodí i hluboké vybití a protože se články prvák samovybíjejí a druhák baterie zálohuje čas a asi i další nastavené parametry, může dojít při dlouhotrvajícím uskladnění v šuplíku k nenávratnému poškození baterie (v extrémním případě až k přepólování). A to obzvláště pokud je do šuplíku odložena v ne úplně nabitém stavu. Zase pomůže aspoň jednou za měsíc zapnout a zkontrolovat stav baterie, případně nechat nabít. A alespoň jednou za čtvrt roku nabít, nechat zapnutou do vybití a znovu nabít - prostě kompletní cyklus.
A to všechno je stejnak zbytečné, pokud je šarže baterií jako takových nějaká špatná. Ale protože se to týkalo tolika přístrojů v několik řadách, které se rozhodně neprodávaly najednou, obávám se, že pravda bude někde v konstrukci nabíjecích obvodů... nebo je někdo, komu ta baterie vydržela po dvou letech déle než dvě hodiny? Pak by to ukazovalo na ty li-pol články...
Go1000 baterie
Re: Go1000 baterie
TomTom GO 930T, NC 9.510, mapa Central Europe, RDS-TMC, 2x Brodit + ProClip
Xiaomi MI2S + app. Be On Road, Aponia, Waze
MS Windows 7 prof. 64bit, Opera 32
Xiaomi MI2S + app. Be On Road, Aponia, Waze
MS Windows 7 prof. 64bit, Opera 32